Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Jong-Jie Yin dyrygent (zwycięzca XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, 2023)
Marianna Żołnacz flet
Repertuar:
Johannes Brahms – Wariacje na temat Haydna op. 56
Wolfgang Amadeus Mozart – I Koncert fletowy G-dur KV 313
Joseph Haydn – Symfonia D-dur nr 104 „Londyńska”
Orkiestrowe Wariacje na temat Haydna Johannes Brahms skomponował latem 1873 roku w trakcie trzymiesięcznego pobytu w malowniczej miejscowości Tutzing nad jeziorem Starnberg. Ich temat, Chorale St. Antoni, zapożyczył Brahms z drugiej części Divertimenta (tzw. Feldpartity) B-dur Josepha Haydna (Hob II:46). Niektórzy badacze skłonni są jednak uważać, że twórcą melodii Chorału święty Antoni był Ignaz Pleyel. Ale pomimo tej niepewności, Brahmsowska partytura zachwyca kunsztem orkiestracji i jest dowodem mistrzostwa, które kompozytor osiągnął w technice wariacyjnej. Nie są to jednak typowe wariacje, w których chwytliwa melodia jest upiększana, rozbudowywana. Brahms wybiera jakiś drobny aspekt pierwowzoru, by stworzyć serię przekształceń, w których melodia często nie jest namacalna.
I Koncert fletowy G-dur napisany został w 1778 roku w Mannheim i należy do najbardziej znanych dzieł W.A. Mozarta na flet. Utwór urzeka lekkością, elegancją i śpiewnością, a partia solowa pozwala wirtuozowi wydobyć z instrumentu pełnię ekspresji – od lirycznych kantylen po efektowne pasaże. To muzyka pełna wdzięku, młodzieńczej radości i klasycznej klarowności formy.
Wieczór zwieńczy Symfonia nr 104 D-dur “Londyńska” Josepha Haydna – ostatnia z jego słynnych symfonii londyńskich, w której kompozytor z mistrzowską precyzją łączy monumentalne brzmienie z subtelną finezją. Haydn, który spędził w Londynie kilka lat, skomponował dzieło z myślą o tamtejszej publiczności – pełne energii, śmiałych kontrastów i niespodziewanych zwrotów, a finał oparty na motywach ludowych nadaje jej wyjątkowego charakteru.
