Wykonawcy:
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Jacek Rogala dyrygent
Krzysztof Polonek skrzypce
Katarzyna Polonek wiolonczela
Konrad Mielnik prowadzenie
Repertuar:
Mieczysław Weinberg – Concertino na skrzypce i orkiestrę g-moll op.42
Ernest Bloch – Suita „From Jewish Life” na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Felix Mendelssohn-Bartholdy – Sinfonia nr 10 h-moll
Aleksander Tansman – Tombeau de Chopin
Concertino na skrzypce i orkiestrę g-moll Mieczysława Weinberga powstało w 1948 roku, w okresie narastających represji politycznych w Związku Radzieckim, co znacząco wpłynęło na jego wyraz artystyczny. Utwór składa się z dwóch części. W pierwszej z nich dominuje nostalgiczna kantylena skrzypiec, przeplatająca się z pełnym ekspresji akompaniamentem orkiestry. Druga część wprowadza bardziej taneczny, żywszy charakter. Weinberg nawiązuje tu do muzyki ludowej i żydowskiej tradycji, które często pojawiały się w jego twórczości.
Suita „From Jewish Life” to jedno z najbardziej poruszających dzieł Ernesta Blocha, w którym kompozytor w mistrzowski sposób oddaje ducha żydowskiej muzyki i tradycji. Powstała w 1924 roku na zamówienie wiolonczelisty Hansa Kindlera, pierwotnie jako utwór na wiolonczelę i fortepian, a później została opracowana także w wersji na orkiestrę smyczkową. Jest uniwersalnym, muzycznym przesłaniem o duchowości i tęsknocie. Dzięki niezwykłej roli wiolonczeli – której śpiewne frazy przypominają ludzki głos – Suita FromJewish Life porusza słuchaczy swoją autentycznością i siłą wyrazu.
Sinfonia nr 10 h-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego to jedno z jego wczesnych dzieł orkiestrowych, skomponowane w 1823 roku, gdy kompozytor miał zaledwie 14 lat. Pomimo młodego wieku twórcy, zachwyca dojrzałością formy. Początek utworu wprowadza atmosferę napięcia i tajemniczości, ale w dalszej części muzyka nabiera lekkości i pełnego energii charakteru.
Tombeau de Chopin Aleksandra Tansmana to hołd złożony Fryderykowi Chopinowi. Utwór powstał w 1949 roku na zamówienie UNESCO z okazji 100. rocznicy śmierci Chopina. Tytuł „Tombeau” (fr. „nagrobek” lub „hołd”) nawiązuje do barokowej tradycji muzycznych epitafiów, utworów tworzonych ku czci wybitnych artystów. Tansman nie cytuje bezpośrednio utworów Chopina, lecz tworzy atmosferę bliską jego muzyce, wykorzystując elementy charakterystyczne dla jego twórczości. Czerpie inspiracje z muzyki Chopina jednocześnie nadając swojej kompozycji indywidualny charakter, wzbogacając ją o współczesne środki wyrazu i własny, rozpoznawalny styl.
