Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi – spotkanie z Ewą Ciszewską i Szymonem Szulem
Prowadzenie: Dominik Wierski
Społeczne światy Studia Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi
Autorzy: Ewa Ciszewska, Agata Hofelmajer-Roś, Michał Pabiś-Orzeszyna, Szymon Szul
Monografia poświęcona jest jednej z najważniejszych instytucji polskiej kinematografii – Studiu Małych Form Filmowych „Se-Ma-For” w Łodzi. Publikacja jest wnikliwą analizą społecznych światów produkcji filmów animowanych w okresie od 1946 do 1999 roku. Autorzy zagłębiają się w tajniki działalności Se-Ma-Fora, wnosząc nowe światło na tradycyjne badania historii polskiego kina. Zamiast skupiać się wyłącznie na interpretacji kanonicznych dzieł, książka kieruje uwagę na pozaestetyczne aspekty produkcji filmowej, odkrywając nieznane dotąd aspekty działalności wytwórni animacji. Publikację spośród innych monografii wyróżnia transdyscyplinarny charakter, wykorzystane w niej zostają metodologie stosowane w filmoznawstwie, socjologii i historii. Autorzy nie ograniczają się do analizy archiwaliów czy danych ilościowych, lecz wykorzystują takie metody jak mikrohistoria i pozyskiwanie historii mówionej. Dzięki temu czytelnicy mają okazję poznać unikalną dynamikę społeczną i artystyczną Se-Ma-Fora.
Książka nie tylko rzuca nowe światło na jedną z najważniejszych instytucji filmowych w Polsce, lecz także poszerza granice badań w obszarze historii kina i socjologii sztuki. Stanowi nieocenione źródło wiedzy dla wszystkich pasjonatów filmu animowanego oraz historii polskiej kinematografii.
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 250
fragmenty recenzji:
„Książka uderza w rozmaite mity narosłe wokół działalności Se-Ma-Fora. To w większej mierze opowieść o przełamywaniu kryzysów, o konieczności funkcjonowania w gospodarce niedoboru, o niekończącym się paśmie problemów z zatrudnieniem, pieniędzmi, sprzętem, lokalami i partnerami. W tak opowiedzianej historii filmy schodzą na dalszy plan, a na pierwszy wysuwają się twarde dane z archiwów, relacje świadków, liczby i zestawienia. Z tej perspektywy nie widać co prawda zbyt wielu filmów ani tym bardziej anegdot, ale możemy w zamian dostrzec ukryte mechanizmy produkcyjne, nieoczywiste relacje między pracownikami, krzyżujące się intencje rozmaitych grup interesu, innowacyjne rozwiązania na planie filmowym”.
Z recenzji prof. Pawła Sitkiewicza.
„Na potrzeby tego projektu zastosowano oryginalne połączenie metodologiczne, nie tylko inspirowane badaniami produkcyjnymi, ale także socjologią sztuki, socjologią twórczości, refleksją nad sieciowością, badaniami wytwórni filmowych, komparatystyką czy wreszcie prozopografią. Zastosowany miks metodologiczny cechowały harmonijne połączenia, funkcjonalność i okazał się on ostatecznie płodny poznawczo”.
Z recenzji prof. Marcina Adamczaka
